۱۳۹۳ فروردین ۱۸, دوشنبه

روشهای تولید مواد اولیه پایه در ساخت مواد منفجره

با آگاهی از شرایط امنیتی حاکم بر مسیر فروش بخش بخصوصی از مواد اولیه،  که در تولید گستره ی معینی از مواد منفجره نقش بسزایی را ایفا می کند و با در نظر گرفتن  تشدید این موارد پس از انتخابات 88، بر آن شدیم با ارائه راهکارهایی که تا حد امکان  مخاطبان را بی نیاز از بکار گیری تجهیزات گران قیمت و بخصوصی نماید، بخش مهمی از این مواد با کمترین هزینه ی تحمیلی بر آنان تهیه و تولید شود. بر تهیه و قروش برخی از این مواد نظیر نیترات پتاسیم، کلرات پتاسیم، کلرات سدیم و محصولاتی از این قبیل حساسیتهای ویژه ای وجود دارد، که در موارد دیگر می تواند اینگونه نباشد و این در حالی است که تهیه برخی از مواد اولیه دیگربطور دست ساز نیز می تواند برایتان مقرون به صرفه تر باشد.
از جمله ی این موارد به مواد اولیه اساسی پایه ای چون نیترات پتاسیم، اسید نیتریک، اسید سولفوریک و … می توان اشاره نمود، که در ذیل به روشهای تهیه و تولید گروهی از مهمترین مواد اولیه پایه بطور دست ساز خواهیم پرداخت:
1) نیترات پتاسیم:
از مطالب پیشین  بیاد دارید که نیترات پتاسیم را می توانید از بسیاری از منابع طبیعی استخراج نمایید. در اینجا با شیوه متفاوت و در عین حال موثرتری در تولید این ماده آشنا خواهید شد، که  برای ساخت اسید نیتریک، باروت سیاه، اسید پیکریک (بوستر) و … استفاده از این ماده اولیه نقش بسزایی را برایتان ایفا می کند.
مواد و وسایل مورد نیاز:
-  سه و نیم گالن (سیزده و نیم  لیتر) خاک حاوی موادی از سبزیجات فاسد شده قدیمی یا موجودات مرده و فضولات حیوانی قدیمی یا گورستانهای قدیمی یا فونداسیون (پی) بناهای فرسوده و قدیمی 
- یک دوم فنجان (یک هشتم لیتر)  خاکستر چوب کاملاً  ریز و نرم: این خاکستر که باید بصورت پودری کاملاً ریز مورد استفاده قرار بگیرد  را می توانید از سوزاندن چوب سفید و یا کاغذ بدست بیاورید.
-  سطل پلاستیکی، چوبی یا فلزی به گنجایش حدوداً 19 لیتر
-  2 تکه پارچه ریز بافت، هر یک کمی بزرگتر از کف سطل
-  ظرف کم عمق یا بشقاب، حداقل به بزرگی کف  سطل
-  ظرفِ کم عمقِ  مقاوم در برابر حرارت (سرامیک، فلز و غیره)
-  آب: شش و سه چهارم لیتر
-   درفش، چاقو، پیچ گوشتی و یا هر ابزار مناسب دیگری برای تولید سوراخ در کف سطل
-   الکل (اتيل الکل يا الکل ميوه): 4 لیتر
-   منبع حرارتی: گازپیک نیکی، بخاری و …
-   کاغذ
-   نوار چسب
نکته: نسبت مقدار مواد تشکیل دهنده بسیار مهم است. جهت تولید نیترات پتاسیم بیشتر بایستی از از نسبت مقادیر به شکل دو برابر  و  … استفاده کنید.
 طریقه تهیه:
الف) سوراخهایی مانند شکل زیر در کف سطل ایجاد کنید و یک تکه پارچه بر روی سوراخها در کف سطل پهن کنید.
clip_image001
ب) خاکسترها را به ضخامتی معادل تکه پارچه زیرین بر روی پارچه پخش نمایید و تکه پارچه دوم را بر روی خاکسترها قرار دهید. (تصویر زیر)
clip_image003
ج) خاک را داخل سطل بریزید. (شکل زیر)
clip_image004
د) سطل را بر روی ظرف کم عمقی که تهیه نموده اید قرار دهید. در صورت لزوم می توانید اینکار را مانند تصویر زیر با استفاده از دو تکه چوب انجام دهید.
clip_image005
ر) آب را بجوشانید و آن را  در مقادیر کم و در دفعات جداگانه ای بر روی تمامی بخشهای خاک درون سطل از بالا بریزید. صبر کنید تا مایع بخوبی در درون طرف کم عمقِ پایینی جمع آوری شود. با تمام شدن آب، این وضعیت را بمدت 1 الی 2 ساعت حفظ کنید تا مایع جمع آوری شده درون ظرف خنک نیز شود.
س) مایع جمع آوری شده در درون ظرف کم عمق را با دقت درون ظرف مقاوم به حرارت بریزید و گل و لای ته نشین شده در پایین ظرف کم عمق را به دور بریزید.
ص) مایع را حداقل به مدت دو ساعت بر روی گاز و … بجوشانید. دانه های کوچک نمکی بر روی مایع در حال جوشیدن ظاهر می شود. این دانه های کوچک را با استفاده از کاغذ از روی مایع جمع آوری کنید و بدور بریزید. (شکل زیر)
clip_image006
ط) با رسیدن حجم مایع در حال جوشیدن به نصف حجم اولیه، آن را از روی آتش بردارید و به کناری قرار دهید. پس از نیم ساعت، در حجمی معادل با حجم مایع درون ظرف به آن الکل بیفزایید. این مایع را با استفاده از کاغذ بر روی ظرف دیگری مانند شکل زیر فیلتر کنید. با ریختن مایع بر روی کاغذ که کار یک صافی را برایمان انجام میدهد،  بلورهای سفید کوچک نیترات پتاسیم بر روی کاغذ قابل مشاهده خواهند بود.
clip_image007
خالص سازی:
کریستالهای خشک نیترات پتاسیم را درون کمترین مقدار ممکن آب در حال جوشی حل کنید و بلورهای نمکی ظاهر شده بر روی مایع را مجدداً مانند بند «ص» در فوق جمع آوری نموده  و بدور بریزید. با استفاده از چند تکه کاغذ، که آنها را بروی یکدیگر قرار داده اید، مایع باقیمانده را مانند بند «ط» در ظرف دیگری فیلتر کنید. این مایع را به کناری قرار دهید تا تبخیر شود. با عمل تبخیر بلورهای نیترات پتاسیم در درون ظرف قابل مشاهده اند. این بلورها  را بر روی سطح مسطحی پخش نمایید و اجازه دهید تا کاملاً خشک شوند.
 2) اسید سولفوریک:
کاربرد اسید سولفوریک بعنوان الکترولیت در باتری یک اتومبیل متداول بوده  و بدین ترتیب استخراج آن از باتری یک خودرو امکان پذیر است.
نکته: در صورت نیاز به نمونه های غلیظ تر، این اسید را تا زمان شکل گيري بخارات سفيد بر روي آن بجوشانید.
احتیاط:  این اسید خورنده و بخارات آن هرگز نبایستی استنشاق شود.
3) اسید نیتریک:
اسید نیتریک در تهیه و تولید مواد منفجره متعددی کاربرد دارد، که در ذیل  با طریقه تولید آن بطور دست ساز آشنا خواهید شد.
مواد و وسایل مود نیاز:
-           نیترات پتاسیم
-          اسید سولفوریک غلیظ
-          دو بطری دهان باریک
-          ماهیتابه
-          چوب یا زغال سنگ
-         چسب برق
-          کاغذ یا تکه پارچه
طریقه تهیه:
الف) دو قاشق غذاخوری  نیترات پتاسیم کاملاً خشک را با یک قاشق غذاخوری اسید سولفوریک غلیظ در درون بطری دهان باریک با یکدیگر ترکیب کنید.
نکته:  مقدار اسید سولفوریک و نیترات پتاسیم مورد استفاده بترتیب به نسبت یک به دو به لحاظ حجمی بوده و بطور سرانگشتی  مقدار اسید نیتریک تولیدي برابر با مقدار نیترات پتاسیمِ مورد استفاده است. براي مثال اگر به دو قاشقِ غذاخوری اسید نیتریک نيازمنديد، بايستي از 2 قاشق غذاخوری نیترات پتاسیم و یک قاشق غذا خوري اسید سولفوریک غلیظ استفاده نماييد. گنجایش بطری مورد استفاده نیز لازم است بصورتی اختیار شود که هیچگاه بیش از یک چهارم آن پر نشود.
ب) با قرار دادن کاغذ یا پارچه در اطراف دهانه ی دو بطری و با استفاده از نوار چسب دو بطری را از قسمت گردن بطور هم سطح در مقابل یکدیگر و بدون هرگونه درز و شکاف هوایی ببنديد.
نکته: هرگز از پوشش های سلوفان که در بسته بندی مواد غذایی بکار می رود  براي آب بندي بطریها استفاده نکنید.
ج) با استفاده از سنگ يا قوطي هاي خالي کنسرو مکان بطريها را طوري تثبيت نماييد که بطری خالی کمی پایین تر از بطری حاوی ترکیب قرار بگيرد.
د) حال نوبت به حرارت دادن بطري حاوي ترکیب مي رسد. مي توانيد آن را به آرامی در درون آتش حرکت دهيد، ولي این شيوه حرارت دادن مناسب نبوده و اين روند مي تواند منجر به خرد شدن ناگهاني بطري شود.
بهتر است بطري حاوي ترکیب  را در درون يک ظرف مقاوم به حرارت قرار دهيد و درون ظرف را از شن و يا ماسه پر کنيد و با حرارت دادنِ تدريجي اين ظرف موجب شويد حرارت از شن و يا ماسه هاي گرم شده به بطري منتقل شود. (شکل زیر)
clip_image002
ر) با دنبال نمودن این فرآیند دود قرمز رنگي شروع به شکل گيري می کند. در چنین وضعیتی متناوباً  آب سرد بر روي بطری خالی بریزید تا اسيد نيتريک شروع به شکل گيري در بطري خالي کند.
نکته: اين روند تا زمانی که هیچ اثري از دود قرمز رنگ قابل مشاهده نباشد دنبال می شود.
توجه: اگر اسید نیتریک شکل گرفته در بطری خالي روشن نیست و ابری رنگ به نظر مي رسد، آن را دريک بطری تمیز بريزيد و عين مراحل فوق را بر روي آن تکرار نماييد.
احتیاط: از تماس بدن یا لباس با اسید نیتریک و استنشاق بخارات آن اجتناب نمایید. این اسید را بدور از تمام مواد قابل احتراق و در يک ظرف شیشه ای نگهداری نمایید.
4) سولفات مس:
مراحل آماده سازی سولفات مس، که در تولید TACC (اینجا) مورد استفاده می باشد، در ذیل آمده است:
مواد و وسایل مورد نیاز:
-          سیم مسی برق (بدون روکش)
-          اسید سولفوریک رقیق
-          نیترات پتاسیم
-          الکل
-          آب
-          دو ظرف شیشه ای دهان گشاد، ترجیحاً مقاوم به حرارت
-          حوله کاغذی
-          ماهیتابه
-          میله چوبی یا یک تکه چوب
-          ظرف، مناسب برای فیلتر کردن مواد
-          قاشق جایخوری
-          منبع حرارتی (گاز پیک نیکی، بخاری و …)
-          نوار چسب
طریقه تهیه:
الف) 10 گرم سیم مسی برق را داخل یکی از ظروف شیشه ای دهان گشاد انداخته و یک فنجان (240 میلی لیتر) اسید سولفوریک رقیق به آن بیفزایید. (شکل زیر)
clip_image001
نکته: در زمان استفاده از اسید سولفوریک به رقیق بودن آن توجه داشته باشید. چنانچه این اسید را از باطری اتومبیل استخراج می کنید نبایستی عملیات تغلیظ یا جوشاندن اسید را بترتیبی که در بند «2″ در فوق آمده است دنبال نموده باشید.
ب) 12 گرم نیترات پتاسیم به درون محتویات شیشه دهان گشاد بیفزایید. (تصویر زیر)
clip_image002
نکته: می توانید بجای نیترات پتاسیم از یک و نیم قاشق چایخوری اسید نیتریک غلیظ نیز استفاده کنید. ( استفاده از اسید نیتریک منجر به کسب نتایج بهتری می شود)
ج) بطری دهان گشاد را درون یک ماهیتابه که درون آن [ماهیتابه] را از آب گرم پر نموده اید بمدت حدوداً 2 ساعت بر روی منبع حرارتی مانند گاز و … حرارت دهید. فرآیند تولید حباب در مخلوط متوقف و رنگ مخلوط به آبی تغییر می کند. (شکل زیر)
clip_image003
احتیاط: این فرآیند منجر به تولید گازهای سمی می شود. از این حیث این عمل را در فضای باز انجام دهید.
د) مخلوط آبی رنگ داغ را داخل ظرف شیشه ای دهان گشاد دوم (بدون تکه مس درون آن) بریزید و اجازه دهید در دمای معمولی یک اتاق خنک شود. کریستالهایی در ته ظرف شکل خواهند گرفت.
توجه: قطعات مس باقیمانده در اولین شیشه را مجدداً استفاده نکنیدو آنها را دور بیاندازید.
ر) با دقت مایع روی کریستالها را بدور بریزید و کریستالها را با میله چوبی یا یک تکه چوب به پودر تبدیل کنید. (شکل زیر)
clip_image004
س) یک دوم فنجان (120 میلی لیتر) الکل بر روی کریستالهای پودر شده در درون ظرف بریزید و متعاقباً مخلوط را هم بزنید. (تصویر زیر)
clip_image005
ص) این مخلوط را بر روی یک حوله کاغذی مانند تصویر زیر درون ظرف دیگری فیلتر کنید تا کریستالها بر روی حوله کاغذی باقی بماند.
clip_image006
ط) بر روی کریستالها باقیمانده بر روی حوله کاغذی سه بار و در هر مرتبه یک دوم فنجان (120 میلی لیتر) الکل بریزید تا بخوبی شسشته شوند
ع) کریستالها را بمدت 2 ساعت به کناری بگذارید تا بخوبی خشک شوند.
5) کلرات سدیم:
کلرات سدیم اکسید کننده ای قوی است که  در تولید مواد منفجره مختلفی از جمله TACC (اینجا) بکار می رود. کاربرد این ماده بعنوان جایگزین مناسبی برای کلرات پتاسیم نیز متداول است. برای نمونه در تولید مواد منفجره پلاستیکی کم هزینه (اینجا) استفاده از کلرات سدیم بجای کلرات پتاسیم نیز امکان پذیر است.
مواد و وسایل لازم:
-          دو الکترود زغالی یا سربی به قطرحداقل 1 اینچ و طول حداقل 5 اینچ: الکترودهای زغالي را ميتوانيد از داخل باتري های خشک بدست بياوريد. برای این منظور کافی است باتری ها را باز کنيد و هسته آنها را بیرون آورده و بخوبی تمیز کنید.
-          نمک
-          اسید سولفوریک رقیق
-          باتری اتومبیل
-          آب
-          دو عدد سیم نمره 16 روکش دار به بلندی 2 متر
-          بنزین
-          ظرف شيشه اي دهان گشاد به قطرو درازای بترتیب حداقل 5 اینچ و 6 اینچ
-          چوب
-          ریسمان
-          قاشق چایخوری
-          فنجان
-          پارچه زمخت
-          چاقو
-          سینی یا ماهیتابه بزرگ
طریقه تهیه:
الف) یک دوم فنجان نمک را با 3 لیتر آب در درون ظرف دهان گشاد مخلوط کنید. (شکل زیر)
clip_image001
ب) دو قاشق چایخوری اسید سولفوریک رقیق به محلول درون ظرف بیافزایید و این ترکیب را بمدت 5 دقیقه با یک میله چوبی بهم بزنید. (تصویر زیر)
clip_image002
توجه: در زمان استفاده از اسید سولفوریک به رقیق بودن آن توجه داشته باشید. چنانچه این اسید را از باطری اتومبیل استخراج می کنید نبایستی عملیات تغلیظ یا جوشاندن اسید را بترتیبی که در بند «2″ در فوق آمده است دنبال نموده باشید.
ج) حدود 4 اینچ از سرهای روکش دار دو سیم را با چاقو مانند تصویر زیر لخت کنید.
clip_image003
د) با استفاده از دو تکه چوب کوچک به دارازای یک و نیم اینچ الکترودهای زغالی یا سربی را مانند تصویر زیر بوسیله ریسمان بفاصله ی یک و نیم اینچ از یکدیگر (بدون تماس فیزیکی با یکدیگر) ببندید. (عرض چوبها حداقل یک اینچ و ضخامت آنها از یک هشتم اینچ کمتر نباشد)
clip_image004
ر) الکترودها را با سیم نمره 16 به ترمینالها یا قطبین باتری اتومبیل وصل کنید. (تصویر زیر)
clip_image005
س) چهار و نیم اینچ از الکترودها را درون محلول فرو ببرید. (شکل زیر)
clip_image006
ص) اتومبیل را درجا با دور آرام گرم کنید. بهتر است این دور در یک پنجم حداکثر دور قابل دسترس باشد.
ط) این وضعیت را بمدت 2 ساعت حفظ نموده و سپس بمدت 2 ساعت اتومبیل را خاموش کنید.
ع) این پروسه در بندهای «ص» و «ط» را در مدت زمان کلی 64 ساعت تکرار کنید . بدین معنا که در این مدت زمان جمعاً 32 ساعت موتور در جا با دور آرام روشن و 32 ساعت خاموش می شود و فواصل استارت زدن ها از زمان خاموش بودن تا روشن شدن بعدی موتور 2 ساعت است.
نکته: حفظ سطح محلول آب اسید- نمک درون ظرف در این مدت زمان مهم است وسطح از دست رفته ی محلول در این مدت زمان بایستی جبران شود.
احتیاط: از لمس الکنرودها یا سیم های لخت در حالیکه موتور اتومبیل روشن است خودداری کنید.
ف) با پایان یافتن این چرخه موتور اتومبیل را خاموش کنید و  الکنرودها را از درون ظرف خارج ساخته و سیم های لخت را از باطری جدا کنید.
ک) پارچه زمخت را بر روی سینی یا ماهیتابه ای بزرگ پهن کنید و محلول را به آرامی (بدون رسوبات ته نشین در ته ظرف)  بر روی آن فیلتر کنید. (شکل زیر)
Sodium Chlorate7
ل) در دمای معمولی یک اتاق حدوداً 16 ساعت زمان لازم است تا آب موجود در محلول فیلتر شده تبخیر شود. آنچه باقی می ماند کلرات سدیم بقدر کافی خالص است که می تواند در زمان ساخت مواد منفجره بکار گرفته شود.

منفجره هاي متورق

clip_image001
مواد منفجره متورق، قدرتمند و در عين حال موارد بکار گيري آنها متعدد است، که استفاده از آنها در تله های انفجاری پستی [نمونه پاکتی] يکي از همين موارد است.
اين مواد قابل انعطاف بوده و می توانند به شکل خاصی برش داده شده و بر روی سطوح نسبتا صاف گذاشته شوند.
موادي چون آر دي ايکس و پتن در ساخت آنها متداول تر است، که بدليل برخي برتريها از جمله انفجار آسانتر، پتن بر آردي ايکس ترجيح داده مي شود.
براي ساخت اين ماده منفجره از ترکيب زير استفاده مي کنيم:
65% پتن+ 8% نيترو سلولز+27% لاتکس مايع
مقدار کمي از پتن را بر روي تخته آشپزي چوبي کاملاً نويي قرار دهيد و با استفاده از يک وردنه ي نو، اين کریستالها را در حدي که قوامي نظير آرد پيدا نمايند، خرد کنيد. (کريستالها بايستي به شکل يکنواختي بدور از ايجاد اصطکاک جدي ميان دو سطح خرد شوند و براي احتياط بايستي اين عمل را با مقادير بسيار کمي از پتن در دفعات جداگانه اي به آرامي انجام دهيد)
لاتکس مايع در صنعت گريم مورد استفاده بوده و از آن براي چهره سازي استفاده مي شود. اين ماده در عين حال بسيار گران بوده و تهيه مقادير اندک از آن نيز امکان پذير است.
براي ساخت اينگونه ورقه ها، مواد فوق را با يکديگر ترکيب نموده و با قلم مو بطور یکنواخت بروي سطح کاملاً صافي پخش کنید. حال آن را بحال خود رها نماييد تا کاملاً خشک شود. پس از خشک شدن، از یکطرف لایه لاتکس را به آرامی از روی سطح جدا کنید.(مراقب باشيد لايه هاي لاتکس بر روي هم نچسبند)
برای انفجار منفجره های متورق کافی است چاشنی انفجاری  را بر روی آنها سوار کنید، تا متناسب با مکانیسم مورد استفاده در انفجاربصورتهای الکتریکی و … منفجر شود.
توجه: با جاسازي اينگونه ورقه ها در درون درزهاي ميان البسه، مي توان از آنها در ساخت پوشش هاي انتحاري به شکل لباس نيز استفاده نمود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر